onsdag, januari 14, 2009

Älgarna protesterar, älgarna har fått nog...


För ett tag sedan var det en alldeles fantastisk artikel i Turun Sanomat om nya trafikmärken i Sverige. Svenskarna har tydligen kommit på att vissa skyltar som finns är så väldans diskriminerande så de borde göras om, ifall jag förstod rätt.
Hursom, så visades bilder på möjliga förslag. Och det var egentligen de som var så fantastiska. Skyddsvägsgubben kunde bli en tant och "akta barnen"-skylt skulle få en stor pojke som leder liten tjej istället för tvärtom. Hur det nu kan bli mindre orättvist förstår jag inte, det blir ju bara omvänt? Men det mest fantastiska var älgvarningsskylten som kunde få en älgko till bild. Även en älg kan vilja ha nån rättvisa längs sina trafikleder!

Bild från Turun Sanomat

4 kommentarer:

Mia sa...

Haha, stackars älgar! :D Men jag blir aningens bekymrad av de andra förslagen också... är det mer jämställt om cykeln på cykelvägsskylten har en korg frampå?? Och damen med övergångsstället - är det verkligen FRAMÅTsträvande att ha en bild av en timglasformad kvinna med kjol och handväska..? Hon ser ut att vara hämtad rakt från 50-talet, ju. Och är det jämställt med en kvinnlig vägarbetare med så där framhävda former..? Jaja. Det var kvällens goda skratt mitt i jobbandet det. :)

Mamma Linda sa...

(äh mitt första inlägg försvann! :-(). I alla fall: känner mig INTE diskriminerad för att det är en älgtjur istället för älgko! ;-D Och om tjugo år ändrar de säkert skyltarna igen där, "pga diskriminering". ;-) Ska vi slå vad...

filuren sa...

Mia och Linda: Haha! Jepp, jag håller med er!
Vägarbetarens framhävda former kanske är ett försök av regeringen att få fler kvinnor att söka sig till vägarbetsbranschen? För att göra det mer jämställt, liksom. För kvinnorna kanske tänker att man får sån där figur om man jobbar med vägarbeten, skylten visar ju så. :) Eller nåt.

Netta sa...

Ja, se svenskarna!