lördag, januari 24, 2009

Dunk-dunk!


Jippi! Jag har fått låna ett stetoskop!! Har länge längtat efter ett eget stetoskop, skulle vara så användbart i min värld där man är nyfiken på magljud, hjärta, lungor, bebisljud osv. Men jag har inte vetat hur jag ska få tag på ett. Nämnde min önskan för en kompis som fixade fram ett för en kväll. Det är praktiskt att bo i en universitetsstad med läkarstuderande kompisar. :) Den kvällen låg jag länge-så länge att jag fick ont i öronen-och lyssnade på bebis i magen. Hur coolt som helst att höra ett litet hjärta dunka inne i ens mage (mycket coolare än rådgivningens doppler, tyckte jag) och små fötter och händer som svischade runt och ställde till roliga ljud och dunsar. Sen dess har jag varit i mycket större behov än innan av ett stetoskop.
Linda tipsade om Huuto, men just när jag var in och letade där fanns bara alternativ jag inte var på jakt efter: ett i plast till barnläkarväska och ett fejk med tillhörande snuk-skjukskötardräkt. Inget av dessa alternativ var jag för tillfället på jakt efter.
Men i förrgår träffade jag en läkarkompis som hade två överlopps stetoskop. I sin vänlighet lånade hon ut ett av dem åt mig. Då blev jag glad! Nu kan jag tjuvlyssna på mini-Ernst när jag känner för. Eller annat coolt.

Bild från när jag fick låna stetoskop för en kväll. Tog en lång, lång paus i pepparkaksbaket och lyssnade på hjärtdunkerier.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Lena!! Vad roligt att du hör av dig till min blogg emellanåt... jag smygkikar in här nu som då oxå.. :) Skönt att höra att du verkar må lite bättre än tidigare!
Nu har jag skrivit en liten förklaring till vad jag håller på med i ett inlägg eftersom det faktiskt e fler än dig som undrat. ;) PUSS!

Anonym sa...

Grattis till lill-tösen. Läste först Lindas blogg, men fattade inte att det var er hon menade...fick sen höra av Jeannette att det visst var ni! Grattis än en gång...nu väntar jag bara på lite bilder på underverket! Kram/Mia