fredag, november 10, 2006

Finska

Jag känner mej så stolt och duktig idag! Har gjort finskaprovet för yrkeshögskolor och universitet. Det ni! Inte illa för mej inte. Det tog grymt länge och var grymt svårt (enligt mej) och bestod av två hörförståelser, två textförståelser, två uppsatser och en intervju. Intervjun sa hon direkt att jag blev godkänd i om än "nipi napa". Men i alla fall! Wiiihiii! Den första hörförståelsen var ju en riktig chansning bara, för jag förstod inte ens rubriken. Trodde det handlade om en skatt på en öde ö som hette Lama. En saga alltså. När det i själva verket handlade om företaget Aarikkas tid under den ekonomiska depressionen...fattade jag först efter ett tag. Oj, oj. Men den andra gick bättre, förstod ju hälften i alla fall. Sen var det textförståelsen och den var riktigt klurig. Men någon poäng fick jag nog! Och uppsatserna missförstod jag angående tiden och hann inte mer än ett par rader på den sista. Grr! Men hade en bra idè på den så det är jag stolt över! Och intervjun gick ju då vägen! Hurra, hurra! Resten av resultaten får jag senare.
Men det finns ju chanser eftersom jag mobiliserat en hel bönestyrka, av de som kan det här med att snacka med Gud. Mamma, svärmor, Simon och två kompisar bad. Förutom jag själv då :) Och Gud har fixat grejer förr!!

2 kommentarer:

Camilla sa...

Grattis till intervjun!! Vad kul det där om hörförståelsen! Jag skrattade nästan så jag grät. :) Skulle säkert själv inte heller förstått ett skvatt, vilket jag ju inte heller gjorde när jag skrev finska i studenten. :) Men säg mig, skall du börja plugga på universitet? Inte i Åbo va...?

filuren sa...

Tack, tack, tack för grattiset! Mycket stolt över min egen prestation. :)
Nej, ska inte plugga på universitetet just nu i alla fall.
Orsaken att jag gjorde det här finska provet är att jag tydligen måste det. FAST jag är färdigutbildad sjukskötare redan. Här i Åbo måste man ha gjort det och blivit godkänd innan man alls får bli utexaminerad. Men de använder samma prov både i yrkeshögskolan och på universiteten. Därav namnet.
Men tänker att det kan ju vara jätte bra att ha någon gång.