måndag, september 22, 2008

Ny köttätande blomma



Efter att vår första köttande växt dog (pga av att vi glömde vattna den tillräckligt ofta) skaffade vi en ny hungrig varelse. Den hade coola "munnar" med "huggtänder" i, som skulle mosa flugorna när de intet ont anande flög in i blommans "mun". Tyvärr gick den svältdöden till mötes då det för det första inte fanns mat, i proteinform, åt den och för det andra, och troligen viktigaste, inte tillräckligt ofta kom mat i vätskeform.

Men nu har vi tagit nya tag och försöker med en ny sort. Den här blomman är riktigt söt med fina lila blommor och kletiga blad på vilka blomflugorna fastnar och dör. Ha! Och hittills har den mått prima och blommat så vackert. Vi har ställt den längst fram på vårt blombord så vi ska komma ihåg att vattna den flitigt (de andra bodde längst bak...absolut den troligaste orsaken till att vi glömde bort dom!).

6 kommentarer:

Mia sa...

Oj, en blomflugeätare skulle kanske inte vara så dumt. :) Vet du vad växten heter?

Mamma Linda sa...

Vilken snygg köttätare! :-) (skrev förresten inlägg längre ner under "sjukledig.ännu", så du vet) Jag tycker ni hittar så många coola köttätande växter, och här har jag knappt sett nån. :-/ Var ska man söka egentligen?!

Danizz sa...

Hej Lena!! Gratulerar så massor till den väntande familjeutökningen! :) Usch, de låter då inget vidare med att va gravid om du mår så där illa!!! Hoppas att det blir bättre snart!
Varma kramar från norra Sverige!
Dani

Anonym sa...

Jag håller med Dani...grattis grattis till lillknotten i magen din! (kul då du skriver aktivt på din blogg)!
Kan på samma gång informera Linda om att man hittar köttätande växter på Plantagen här i Nyland iallafall...och Plantagen är väl på väg till Vasa inom den närmsta tiden eller råddar jag helt nu?

filuren sa...

Mia: den heter tydligen Ping Weswtina. Så står det iallafall på lappen den har på sin kruka.

Linda: Vi har hittat dom på Plantagen. De verkar inte alltid ha, men så ibland får dom in ett lager med flera olika sorter. Fast jag har ju inte alltid spanat speciellt efter köttätare så det är ju möjligt de har nåt litet lager hela tiden.
Har också för mig att Plantagen skulle komma till Vasa snart. Så då kan ni köpa köttätare. :) Fast ni får ju nog så gärna komma hit och hälsa på innan det, så kan ni passa på och shoppa ett par då på samma gång. :)

Danizz och Mia: tack, tack! Jo, planerar starkt att vara i skick här snart. Väldigt snart till och med tycker jag!

Mamma Linda sa...

Jaså, då har jag ännu en växt att hålla utkik efter när Plantagen anländer till Vasa! :-D (om vi inte hinner till Åbo och shoppa köttätare före det ;-)