torsdag, september 11, 2008

Aargh, ibland blir man less

Idag är jag lite nere. Ligger hemma och mår så illa och är så matt. Vilket inte är någon överraskande nyhet längre, men ändå. Har varit sjukskriven mer än två veckor för eländet redan, hade bara en liten paus när jag försökte jobba men det gick inte. Så nu ligger jag hemma och mår dåligt igen.
Det klassiska är ju att man ska äta ofta annars mår man illa. Och då kan man spy om man har otur. Men se - när man mår riktigt pest spyr man IFALL man stoppar något i munnen. Då har jag varit glad om jag fått behålla nåt glas vatten eller hallonsoppa. Vilket gjort att jag bara gått ner i vikt.

Men en del mer uppmuntrande sidor finns det ju: ibland hjälper det att äta. Det är uppmuntrande. Nu kan jag också äta mat igen. Miniportioner och gärna helst mat som smakar typ...ingenting, men ändå! Jag har fått en helt annan förståelse för andra personer som bara spyr när de är gravida. Och så får man ju tvättat både det ena och det andra som råkar komma i ens väg... Sen har jag en sådan fantastisk karl också som tagit på sig att göra det förhatliga jobbet att laga mat, diska och föra ut sopor. Tack,tack för det!

Och idag har de faktiskt klippt gräset utanför vårt sovrumsfönster så nu luktar det gott. Som sommar och det tycker jag om.

6 kommentarer:

Anonym sa...

ååååh. Huvva! Att du också skulle behöva få det sådär!!! Men jovisst, förståelsen är rätt bra att ha. Kan vara bra, så man undviker att säga detdär som står i "vi väntar baby" -broschyren. Citat" ibland kan du må lite illa på morgonen. Då kan det hjälpa att ha något litet att äta bredvid sängen, smörgåskex och juice." HA!!!! IBLAND???? LITE illa. På MORGONEN??? Smörgåskex och juice bredvid sängen?? Då spyr man ju hela natten också!! Du har min varmaste medkänsla! (isglass fungerade annars bra för mig - luktar nästan inget, och om man köper billiga euroshopper så smakar de nästan inget heller = bra) Jag HOPPAS att du inte skall behöva ha det sådär så länge till för det sliter ju lite på ens humör, minst sagt... Och om det nu kan vara till nån uppmuntran så klarar man ju nog tydligen av det, t.o.m fast man sku spy alla 40 veckorna. Och sen är det värt det.
Kramar!

Mamma Linda sa...

Stackars stackars Lena. :-( Ja, om nån förstår så är det ju A-K! ;-) Själv slapp jag ju spy så ofta, men kanske mest för att jag inte kunde äta nåt för då spydde jag, alltså åt jag rätt lite, vilket troligen var dumt det också. Hoppas innerligt att det ska gå om för dig NUUUU!!! Om inte så får du tänka på det underbara lilla barn du har i din mage. :-) (det kan du ju göra annars också) Dessutom måste ju barnet må förträffligt där inne som du mår!

(håller med dig A-K, jag morrade högt när jag läste de där underbara raderna du citerade. Eller nåt mycket liknande i nån tidning. Mådde ju illa dygnet runt. Ja på natten med ofta om jag hade oturen att vakna. *morr morr* Och äta kex?! Det fastnade i halsen och orsakade bara mer illamående...)

Mia sa...

Vad tråkigt att du mår så dåligt, HOPPAS det ger med sig snart!! Jag har tack och lov (!) inte lika mycket egen erfarenhet som de två föregående talarna så ska inte uttala mig så mycket... men är i vilket fall som helst helt övertygad om att du kommer att tycka det är värt det sen i slutändan! För det är fantastiskt roligt med en unge. :)

Jeani sa...

Ånej, stackars dig! Skickar många tycka-synd-om-kramar. Luktar alla mänskor illa fortfarande också? Hoppas det blir bättre snart!!

filuren sa...

a-k: ja, det är huvva. Att läsa (och höra) sånt där som står i den broschyren känns inte så uppmuntrande precis. Instämmer helhjärtat i din reaktion. Verkligen HA!!! Att spy hela halva nätterna är inte nån poppis, det har provats det med.
Ja, isglass har varit en välsignelse. Vilken prima uppfinning liksom!

Linda och Mia: vad ni är gulliga! Jo, hoppas också det ska bli bra NU. Känns faktiskt som det skulle kunna bli en bra dag idag. Ska fortsätta i den stilen. :)

Jeani: tack. Jo, dom gör ju det, tyvärr. Varför tvättar sig inte folk, byter kläder och använder tandkräm? Eller så använder dom för stark parfym/rakvatten/sköljmedel.
Fast - måste väl tillägga att det mesta luktar förfärligt illa (tänk att jag ALDRIG kännt det förut. Mycket märkligt) när man själv mår illa. Tex. flingor, plastburkar, soffan, papper...ja, tom. nytvättade kläder. Så det KAN ju hända att folket i butikerna inte har alldeles för stor skuld i mina spyupplevelser.

Mamma Linda sa...

:-D Haha! Som tur blev jag ju också sjukskriven tillslut, för att ta emot en mindre fräsch alkis (som var rejält sjuk med nåt och vars hygien var...urrrrgh! i normala fall med) och försöka duscha rent när man själv mår pest...:-S :-P Säger jag bara. Kollegan i fråga visste dock varför jag måste ha turkisk peber i mun hela tiden och andas genom munnen...;-) Detta appropå människor som luktar illa då...Thomas ena rakvatten fick det att vända sig i magen när jag väntade F, och ändå hade jag inte hjärta att säga det...:-D Och då luktade det ju liksom ändå...gott!