måndag, augusti 28, 2006

En Händelse!

Det har hänt något-jag har skaffat en blogg. Efter att mitt första försök gick i gaven..då jag glömt vad jag hade som password och så. Men nu gör jag ett nytt försök.

Annat som har hänt är att jag idag börjat på min hälsovårdarutbildning. Ja, eller egentligen börjar jag väl om någon dag. Vet inte ännu. För nu var jag ju bara på "nya-studerande-info" och fick en hop med papper och lärde mej hitta till biblioteket, datasalen och auditoriet. Typ.
Imorgon ska jag och prata med någon lärare som kanske har lite grepp om vad jag ska syssla med. För jag hoppar ju bara in i en grupp, så där tjosan hejsan, som ska börja sin hälsovårdarinriktning.
Och det nu när jag kommit på att jag ska bli kläd- och smyckesdesigner. Eller designer i största allmänhet. Så kan det gå. Fast det är ju bara min senaste insikt. Ännu kan ju komma fler.

Mera händelser dyker upp med tiden.

7 kommentarer:

Mamma Linda sa...

Vad skoj med en Lena-blog! :-) Ska nog kika in regelbundet och se vad du pysslar med. Får jag länka till din sida från min? :-) Ja, du är en bra sjukskötare, skulle säkert bli en duktig hälsovårdare med, och jag vet ju att du är en fenomenal smyckedesigner redan! Här är det förkylt och förälskat. Förutom förälskad i T och F även i huset vi var och såg på idag...Jag blir ju kär i varje hus vi ser på, men nu är även T liiite intresserad. Så vi ska se. Finns nog mycket att fixa till där, men inte SÅ mycket, och jag blev faktiskt mycket positivt överraskad. Men nog är det mycket pengar...När skan i flytta hit? ;-D *kram*

filuren sa...

Tack det var snällt sagt! *Tar åt mej för fullt*
Förkylt och förälskat? Låter inge vidare med förkylning men desto bättre med förälskelsen. Förälskelse får alltid små lycko pluppar att svischa runt i kroppen och göra gott både här och där. Trevligt och bra alltså. Och vad intressant med ett hus. Vill du berätta mer? Var, hurudant, pris o. s. v...
Nå jo, nog kan du väl få länka fast min sida hos dej. Det skulle den nog bara tycka om, tror jag.
Kram

Camilla sa...

Hej Lena!! Vad kul att du fixat till en blogg! Men jag fattar ingenting, är hälsovårdare någon högre utbildning än den du redan har? Hur lång utbildning är det? Ni måste ju flytta uppåt vettja! :-) Stanna inte för länge där i Åbo bara, tänk om du blir fast. Kram från Umeå!

Mamma Linda sa...

Vad bra jag får länka! Jag tror nog din blog bara mår bra av det. ;-) De brukar tycka om att bli länkade. :-D Huset var det där från -73 som jag var skeptisk mot, men ändå jätte-intresserad. Kostar 147000, men tänkte nog bjuda något under det, ifall vi bjuder. 5r+k+hj.k+b+matsal+ 2 badrum, varmt garage, fin tomt (1200+ kvadrat). 183 kvadrat stort, så rätt stort alltså. Bra planlösning. Köket måste dock absolut bytas ut = nya luckor. Sen vill vi ha bort väggen mellan matsal och kök (men det gör vi i såna fall själva, inte så dyrt), nya tapeter och ev nya skåpdörrar. Allt det där är ju okej, minuset med huset är egentligen taket, det är filttak, måste läggas plåt alltså. Så om man räknar allt så blir det nog ca 20000 euro till innan allt är fixat. Så om vi bjuder 130000 (IFALL vi bjuder) så blir det ändå 150000 allt som allt. Hmmm...Tål att tänkas på. Men annars är huset i mycket bra skick, och det är bara lite ytor som ska fixas. Jag menar tapeter vill man ju ha egna. Och skåpen är nog okej, men vissa i 70-tals träfärg, och det vill vi inte heller ha. Annars är det laminat/parkett i största delen av huset, nytt och fint. Och GÅRDEN. Aaaah, helt i min smak. Så bakom, ändå så centralt. Så jo jag är förälskad. Men nu ska vi tänka så det knakar...Är ju ingen panik med hus än, och kanske finns fler om några år (troligen). Så hur mycket är läget värt för oss? Bättre ställe i Kvevlax tror jag inte finns (var kär i stället före huset blev till salu). *suck* Jag planerar gardiner, barnrum och sånt för fullt. ;-) Men lån tar man inte bara så där. Här ska tänkas...Var förresten? Där förbi kyrkan, så in till vänster och längst ner på den grusvägen. Så cykelväg hela vägen till skolan = bra! Nästan ingen trafik på grusvägen. Ha det bäst! KRAM!

filuren sa...

Camilla: nja, hälsovårdare är nog som på samma "nivå" som sjukskötare på något sätt. Men ett halvt år längre. Men jag ska gå ett år, för jag hoppade på en grupp som ska bli just hälsovårare men som går sitt sista år till sjukskötare nu. Men de har i princip bara hälsovårdar ämnen redan nu. Så jag läser 20 sp på hösten och 20 sp sen på våren. Egentligen skulle jag alltså bara behöva gå på våren (för att få tillräckligt med sp för hälsovårdare) men eftersom det är hälsovårdar grejer de läser nu så tar jag det med. Konstigt skulle det kännas annars om jag skulle få en utbildning som jag faktiskt bara kan till hälften.
Ingen risk för att vi skulle fastna i Åbo. Det behöver du inte vara orolig för. Vi ska absolut upp sen. Frågan är bara när :)

filuren sa...

Linda: men å, det låter ju helt jätte bra! Med huset alltså. Har ni någon tid på när ni måste ha bestämt er ifall ni tar det eller inte?
Blir ju så nyfiken nu. Har aldrig varit till slutet av den vägen. Syns huset från kyrkans parkering?

Mamma Linda sa...

Njää, tror inte det syns. Det är passligt placerat så man inte riktigt ser in på bakgården hur man än bär sig åt. Närmaste grannen ser vår bakgård, men bara dom. Ja och när de sår och tröskar åkern bakom huset då. ;-) Det har varit till salu länge, så nog har vi väl nån vecka (hoppas jag) på oss att fundera. Måste ta i beaktande att vi måste lägga plåt på taket och troligen dra om rören (av säkerhetsskäl, de är i golvet nu, vill ha dom i taket, där de är på nyare hus, mindre krångel vid ev läkage). Och det kostar. Så nu ska vi tänka så det knakar...Men jag är verkligen förtjust i huset + gården! <3