torsdag, augusti 31, 2006

Bananflugornas förmåga att driva en till vansinne

Dessa eländiga kräk. Efter en intensifierad kamp, med massutrotning igår morse, trodde jag att stammen av bananisar minskat så kraftigt att de i princip var utrotade. Så duktig hade jag varit i mitt dödande av djur. Om de nu kvalar in för att kallas djur. Jag tvivlar...
Men så icke. Redan ett par timmar senare när jag kom hem, svärmade de irriterande omkring i köket igen. I massor. Blä! Jag fick ett vredesutbrott och tog och levde upp till min finska mentalitet. Jag tog tag i saken och mördade helt enkelt. Men det fick inte mina instängda agressions känslor att svalna. Så jag mörda bananisar på löpande band. Mosade sönder dem. Dränkte dem. Raffinerat. Effektivt. Denna gång var de utrotade. Det var vad jag trodde.
Men ack nej, inte denna gång heller. Någon timme senare hade de återuppstått ur tomma intet. Eftersom detta sammanföll med att vi skulle äta mat flippade jag ur totalt då jag var hugrig och arg. For runt köket som ett ilsket bi. Drog ut allt ur roskis skåpet för att se om det var där dom bodde. Hittade en gammal påse med lök, där dom i alla fall trivdes. Som hämnd knöt jag fast den och lade ut den i solen på balkongen. Rostad lök med ångkokta bananflugor!
Men det visade sig att det nog inte kunde vara därifrån dom uppstod. Det var nog bara deras rekreations område. *Mutter, mutter*

Nu väntar jag bara på att kunna fara och köpa den bananflugeätande växten. Sätter allt mitt hopp till den just nu! För detta måste få ett slut!
Andra effektiva och pålitliga metoder i utrotningen av bananflugor mottages.

2 kommentarer:

Mamma Linda sa...

Yes, här kommer det förslag. ;-) Kom på hur känsliga banan- och blomflugor är helt i misstag när några blommor fått ohyra. Gravid som jag då var så kunda jag ju inte bespruta dem i några större mängder, utan lyfte ut de mest angripna på balkongen, höll andan och sprayade dem där (mycket miljövänligt...men vad gör man?!). Nåja, ville ju skydda några favoriter, så minisprutade några i köksfönstret och var de nu stod, men bara typ "sprutt" och det var allt. Nåväl, en stund senare, eller var det nån timme, så låg det HOPAR med blomflugor etc på golvet under blommorna! Jag visste inte ens att jag hade några...inte SÅ många i alla fall. Så de är mycket känsliga. Och de sitter gärna och myser i blomkrukor på jorden där de inte syns. Så ett litet sprutt här och ett litet sprutt där av något trevligt insektsdödande medel, så går ni på promenad (ifall ni är allergiska, annars räcker det med att vädra, själv tål jag inte insektsspray, *suprise, suprise*), och så kommer ni hem och sopar lik! ;-D Lycka till! Annars kan man visst lägga up små skålar med vatten och hoppas på att de dränker sig? Men spray är MYCKET effektivare, trots miljöfarlighet.

filuren sa...

Tack, Linda!!
Nej, exakt. Vad gör man om man inte blir av med dem på annat sätt?!
Ja, det blir nog till att ta till det miljö- och hälsoskadliga sprayet om inte vår köttätande växt klarar jobbet.
Jo, det där med vattenskålar har jag testat. Tyckte att det skulle vara rätt åt bananflugorna att drunkna. Men de rackarna lyckades väl med att bara sitta på vattenskålsväggarna. Ytterst få plumsade dit *morr*.