tisdag, april 14, 2009

Nämen

Stod i butiken och betalade medan Elvira sov gott i sin bilstol bredvid mig. Det kommer två pensionärer och ställer sig bredvid mig och tittar på lilla tjej. Tittar och tittar. Jag har betalat klart och ska till att plocka upp bilstolen. Pensionärsgubben ler förtjust och säger att bebisen är så söt och gullig. Jodå, säger jag. Tanten ler också förtjust. Elvira rynkar näsan. Tanten säger "oj, är hon på riktigt?!" "Jo..." svarar jag. "Men OJ, så söt och oj, vad hon kan sova gott". "Jo. Tack" svarar jag.
Tycker det hela är rätt lustigt-trodde tanten verkligen jag hade en docka i bilstolen. En Baby Born månne? :) Nog för att hon är docksöt lilla Elvira, men ändå.

5 kommentarer:

Mamma Linda sa...

:-D Tanter är rätt coola! Man kan få höra både det ena och det andra. Lucas var nyfödd och kanske en vecka gammal när vi drog till Prisma med honom första gången (Felicia var nog 2 veckor när vi "vågade" oss utanför Kvevlax första gången), och hade Felicia i sittdelen på vagnen och Lucas i bilstolen inne i vagnen. Kollar på babykläder o några tanter i pensionsåldern är bredvid. Ena kikar snett ner i vagnen och håller på att hoppa ur skinnet när hon ser Lucas! :-D Det var ju en RIKTIG baby där! Så liten! (för då var han ju ändå ca 4 kg och rätt "liten", om man jämför med hans troliga 9+ kg nu ;-) Sen skrattade hon hjärtligt åt sin reaktion när hon landat på Prismagolvet igen. Hundar brukar ju få främlingar att prata med en - främst andra hundägare. Men bebisar är nog snäppet mer socialt, för alla tanter och även många farbröder, både såna som haft bebisar förr och barnlösa, kikar gärna, ler, pladdrar, kommenterar...en gosig isbrytare. :-)

Netta sa...

ja, man kan nog få de mest varierande kommentarer med baby på stan. men jag måste få tillägga att det lär finnas en trend (kanske inte kommit till finland än) att köpa en docka och gå omkring med den på stan som om det vore en riktig baby. jag skojar inte, jag har läst om det på nätet för en tid sedan. det kommer säkert från japan... men jag har svårt att tro att damen du träffade var medveten om denna trend.

filuren sa...

Linda: Haha, vilken lustig tant! :) Kan föreställa mig hur hon tar sig en liten fluftfärd. Dom är lustiga tanterna.
Åh, Lucas 4 kg...som Elvira nu då. Eller ja, nu är hon ju kanske närmare 5 kg sku jag tippa.
Jo, har märkt att bebisar är finfina sociala magneter och isbrytare. Och det är ju trevligt.

Netta: Men så sanslöst. Sitter och småfnissar lite åt tanken på att gå omkring med en docka på stan. Skulle kännas som att man var rätt desperat på någo vis.. :)

Mia sa...

Det har nog gått över nu när Arvid närmar sig den mogna ålderna av två år (i juni), men den första tiden formligen överfölls jag av goda råd när jag var ute på stan med Arvid, speciellt om han knorrade (eller gallskrek)... "Han har nog varmt", "han är nog hungrig", "han är visst trött", "kanske han är blyg för främlingar" (ja du, främling, varför står du och kikar ner i vagnen om du tror att det är du som skrämmer honom..?) Så det var bara att le glatt och hålla med om allt tanterna föreslog att var fel på honom... :D

Netta sa...

http://www.alltombarn.se/bebis/bebisen-ar-en-docka-1.16258
Titta här! Här är dockorna jag skrev om tidigare. Eller trenden att gå med dockor på stan.