lördag, februari 16, 2008

Recept på Simons special vändagstårta

Han har komponerat det helt på egen hand. En duktig kakmästare.

Ingredienser:
300g marshmallows (t.ex. Haribo)
500g pudersocker
2 dl vispgrädde
100 vitchoklad
en burk jordgubbar
4 ägg
1 1/2 dl socker
1 1/2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver


Marshmallowpålägget och vitchokladmoussen ska lämpligtvis förberedas redan kvällen före, kakbottnen kan man också göra om man så vill men det är inte nödvändigt.

Chokladmousse grejen är enklast så vi börjar med den: Häll grädden i en kastrull (en plastskål gör sej inge vidare på spisen) och koka upp, sätt i chokladbitarna och rör om tills dom smält. Sen är det bara att låta svalna, sätt i kylen i väntan på nästa dag.

Marshmallowpålägget heter tydligen marshmallow fondant på utrikiska för den som är intresserad att lära sej mera om detta ämne. Nåväl, det behövs inga större kunskaper för att vrida ihop en sån. Man gör enligt följande. Man smörjer en skål med olja (varför blir snart uppenbart), häller i 300g marshmallows och 2 matskedar vatten och värmer i mikro / rör om vartefter tills allting smält. I detta skede bör nämnas att det är "något" kladdigt, så lämpligen kan denna framställas vid en tidpunkt då inte skumsläckarstora hjälpredor vill vara med och "hjälpa till". När man har en skål med smält kladd, så tar man en annan skål, siktar i cirka hälften av pudersockret och gör en grop i det hela. Därefter häller man ner kladdet i gropen och rör och rör och rör... samt siktar i mera pudersocker efter behov tills blandningen släpper kanterna på skålen. Vill man ha annan färg på det hela kan man antingen använda sej av färgat/smaksatt pudersocker och eller livsmedelsfärg.
När man är nöjd med det hela så virar man in härligheten i gladpack och lämnar det hela i rumstemperatur över natten.

Kakan då, en sockerkaka kan väl vem som helst göra? Vispa ägg och socker, rör ner mjöl/bakpulverblandingen eller vispa alltihop om du är lat och grädda typ 30 minuter i 175 grader.

Följande dag vispar man vitchokladmoussen till önskad koncistens, marängkänsla är rätt ok.
Därefter kapar man upp tårtan, fuktar den med nåt lämpligt, apelsinjuice exempelvis. Därefter fyller man tårtan med dom tinade jordgubbarna. (För att dom ska hinna tina ska man alltså ta dom ur frysen några timmar innan)
Marshmallowgrejen kan sen kavlas ut till lämpligt format för att passa på tårtan. Vill man så kan man också göra dekorationer och grejer av samma material.

Klart!

7 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är grymt imponerad. Verkligen! Måste bara fråga - är detdär ovanpå bara som en tunn platta då eller? Typ marsipanstil?? Men iofs tror jag inte att den tårtan är nåt jag kommer mig för att göra... För många moment :-D

Anonym sa...

ja, det var jag som råkade bli anonym...

/SiD sa...

Det som är över är en tunnt kavlad platta, typ marsipan jo.

Marsipan var aldrig ett alternativt dels för att det är tråkigt men framförallt för att det inte är gott.

filuren sa...

A-K: hej på dej! Ja, jag är också imponerad. :) Av Simon alltså.

Sid: marsipan kan nog vara gott också men det här var bara SÅ mycket bättre än det. Helt klart.

Mamma Linda sa...

Den blev god! :-D Fast jag glömde olja in skålen och lägga i vatten. T hittade inte vita skummisar så tårtan blev ljusgrön. Men gooood! Nästa gång ska jag följa receptet helt, säkert enklare att kavla ut glasyren då (ha! Skulle varit enklare med kavel också...Hade ingen sån så kavlade med en väl rengjord tomflaska fylld med varmvatten). Och vilken tur att jag har en hushållsassistent! :-O Annars skulle jag nog inte orkat fixa glasyren (eftersom jag glömt olja och vatten). Lena du ska veta att S älskar dig VÄLDIGT mycket om han rörde glasyren för hand! (nog för han säkert gör det fast ni har assistent också ;-) Jag orkade inte ens en minut, sen över i assistenten och klar på några minuter. :-) Men tack för ett gott recept! Det ska nog lagas igen.

filuren sa...

Linda: hihi, ja han rörde för hand! Tar det som ett gott tecken då. ;) Vad duktig du var som orkade kavla med bara en flaska som kavel! Finemang det smakade gott i fler munnar än i bara min.

Mamma Linda sa...

Japp! Gottgottigottgott! Nu måste jag bara vänta till efter bröllopet nån gång så jag får laga den igen. ;-) (innehåller ju choklad = finnar. Fast mycket mindre finnorsakande än vanlig choklad!) Jag tänkte kanske en gul påsktårta?! Mamma var dessutom intresserad. Hon är ju tårtmakaren själv. Jag experimenterar, och hon gör experimenten till perfektion och tradition. :-)