onsdag, oktober 31, 2007

Här igen!

Nu är jag tillbaks i Åbo efter nästan ett halvt år uppe i Österbotten. Känns mäkta konstigt att jag skall vara här nu, det är svårt att rota sig på nytt. Känner för att flytta. Till Norge exempelvis. Nu som då får jag för mig att sticka iväg någonstans. Just nu är det Norge som är intressant, delvis pga vårdkonflikten i Finland. Men sen finns det såklart en hel del andra orsaker till att jag vill ut och röra på mig. Och det irriterar. Jag VILL ju vara nöjd och glad och tillfreds med livet precis som det är. Hur bär man sig åt? Låter antagligen konstigt. Först är jag äntligen tillbaks i Åbo, sen vill jag flytta och så är jag sist och slutligen lite rastlös av mig. Finns det tips på hur man blir mindre rastlös och mer förnöjd? Skulle mottagas med tacksamhet.
Nu över till något skojigare: Jeannette var hit och hälsade på i helgen! Vi hann shoppa (alldeles för lite), äta kaka som Simon bakat åt oss (alldeles för lite kaka hann vi även äta...), spela spel, gå på promenad längs ån (men vi hann inte med den nya promenadvägen under träden. Den är hur mysig som heldst, ju, och går enda till tågbron!) och diskuttera intressanta saker bland annat. Som du ser , Jeannette, så behöver du och Nicke komma hit igen så vi hinner med mera roliga påhitt!

4 kommentarer:

Jeani sa...

Du kanske behöver pröva på något helt nytt? Inte nödvändigtvis flytta, men få nya erfarenheter och nya sammanhang. Som du själv har funderat på, att söka ett helt annorlunda jobb kunde vara en sådan sak. Eller börja med någon ny aktivitet. Eller ... komma till Helsingfors lite oftare och få miljöombyte och intryck som man inte kan få i Åbo. :)

Jag håller med, måste komma dit igen snart, det var jättetrevligt men alldeles för kort!! Ska ringa dig snart så kan vi titta i våra kalendrar och fundera. Kramis!

Mamma Linda sa...

Låter som ni hade en skoj helg! :-) Syrran bor i Bergen, så vill du kan du alltid hälsa på dit, de har ca 110 kvadrat och stort rum i källaren. Plus två lustiga voffsingar att leka med! *reklam* Har man släktingar i andra länder ska man såklart bjuda ut dom. Tanja skulle nog gilla besök tror jag. :-)

Jag har lust att resa just nu. Norge vore inte fel, men far säkert dit om inte alltför länge, så nu just lockar södern mest. Varför? För att där är VARMT. För att jag inte varit till Medlehavsområdet nån gång. Vore spännande. Thailand lockar rejält, men det är så dyrt, så jag kan nog vänta ett halvt decennie till före vi hälsar på. Skulle ändå inte känna igen mig nu, för det har ändrats så mycket. Så några år till gör ingen skillnad. Så resa kan ni ju testa. :-)

Annars måste jag säga att jag känner mig rätt förnöjd. Nästan till den grad att jag undrar om det är nåt fel? :-I Det är mest uppehållande av hushåll och skötsel av barn och husdjur och man som ska göras, och det är ju trevligt. Och att planera en till graviditet (ja, du hörde: PLANERA, ingen bulle i ugnen än på ett tag, men jag arbetar på det---;-) är ju också skoj, det är ett hett tips åt er! :-D Bjuda folk, äta lunch med svägerskan, hälsa på föräldrar, gosa med man och barn...det är rätt mysigt och förnöjsamt. Ett hus skulle nog sysselsätta dig. Likaså en växande mage. Eller vovve med viftande svans?

filuren sa...

Vad gulliga ni är som hjälper till! Bra förslag hade ni med. Insåg att rastlösheten berodde mycket på att jag precis "landat" igen, haft knasiga praktiker och var så trött och uppjagad pga en del stress.

Jeani: japp, ska nog prova på något nytt i jobbväg. Vet inte vad ännu, får se vad som dyker upp. Och komma och hälsa på till Helsingfors skulle vara kul! Har ju inte sett ert nya ställe ännu. Kanske svinen ville följa med och hälsa på ert sviniga husdjur? Dom har, upplysningsvis, inte sagt någonting alls om att dom skulle ha velat följa med dej. Däremot har dom berättat att dom trivs så bra här med oss. Så det så. Men semester tackar dom nog inte nej till. Men själva resandet är inte för dom. Varken bil eller tåg är någon höjdare. Men sen att upptäcka och undersöka vart dom hamnat är kul!

Linda: bra reklam, du vet vilka knappar man kan trycka på :).
Mm, medelhavssemester skulle man ju inte tacka nej till under senhösten och vintern. Värme, sol, stränder. Vill ha!
Vi har funderat på att fara till Israel i vår. Till öknen :). Där borde ju vara soligt och varmt åtminstone. Njuter av bara tanken på värmande sol...

Mamma Linda sa...

Öken, vad spännande! Och Israel är väl nog ett land alla kristna borde besöka minst en gång i livet (jag har inte varit där än), för det levandegör Bibeln på ett helt annat sätt. Plus att det är ett vackert och coolt land! Sol och sand(strand) lär ni ju få iaf. :-)