måndag, maj 26, 2008

Min nya släkt

Ojoj. Idag damp det ner ett brev adresserat till mig "...ja Jorma". Intressant. Lite knepig adress bodde jag och min nya man på också, men posten är skicklig - de hittade oss ändå.
Det visade sig att brevet innehöll en inbjudan till Huhtamäkis släktträff nån gång i framtiden. Denna släkt är jag tydligen med i. Det visste jag inte. Fast troligast är väl att det är min nya man Jorma som härstammar från Huhtämäkis stamfader.
Det tog ett tag innan jag fattade vad det rörde sig om. För jag var rätt förvirrad av adresslappen och sedan av att hela inbjudan var skriven på finska.
Men en kul grej är ju att Jorma tagit mitt efternamn när vi (mot mitt vetande) gift oss. :)

4 kommentarer:

Jeani sa...

Va spännande! Va tycker din vanliga man om att Jorma kommit in i bilden? ;) Betyder det här att det finns nån annan med samma namn som dig då, eller varför har du fått ett sånt brev?

filuren sa...

Hihi, min vanliga man blev rätt handlingskraftig när han hörde att jag skaffat ny man. Han var intresserad av att genast reda upp det hela och mailade därför en i brevet angiven adress, och berättade att jag inte alls var gift med Jorma. Jag var däremot gift med honom. Dessutom tillhörde varken jag eller han denna släkt, vad vi nu visste om.

Jag fick ett svarsmail lite senare där en man bad om ursäkt men beklagade SÅ att jag inte tillhörde denna storslagna släkt som BLAND ANNAT byggt upp hela Åbo...för det är de som fått alla stora företag att rulla här. Japp. Bland mycket annat. Och nu missade vi ju också denna fest man planerade, så det var inte annat än att beklaga. En sådan attityd var väldigt ofinsk, tyckte jag, och rätt lustig.

Vid en liten undersökning via google hittades en kvinna med samma namn som mig, bara i förfinskad stil. Kanske är det hon som borde åka på släktträffen istället för mig?

Jeani sa...

Haha :) Kanske dom skickar ut brev åt folk dom mycket väl vet är icke-släktingar bara för att tillfälle att skryta om sin fina släkt? Pilutta dig, liksom...

filuren sa...

Ja, det är ju en möjlighet. :)